Welkom!

Deze community is voor BMW rijders(ters) & enthousiasten van onze BMW producten en diensten. 
Discussieer, plan, nodig uit, ....en deel je passie voor BMW en je motorbeleving.  

Je moet geregistreerd zijn om te kunnen communiceren met de community.
Deze vraag is gerapporteerd
59 Weergaven

Testweekend GS 1300.

Tijdens de opendeur bij de seizoensstart 16-17 maart 2024 won ik met de fotowedstrijd een testweekend met de R1300 GS. Hieronder mijn bevindingen.


Optisch en technisch is de R1300 GS volledig hertekend wat al veel reacties uitlokte bij voor en tegenstanders. 

Feit is dat hij minder imposant, eleganter en sportiever oogt met een volledig herwerkte frontale aanblik. 

Tijdens testweekend in april had ik af te rekenen met wind en hevige regen, wat mij overtuigde van de goede bescherming van kuip en elektrisch ruit, ondanks hun elegant design. De matrix-ledkoplamp en ledverstralers bleken bij tegenliggers wel meermaals wegens verblinding boze reacties uit te lokken. 


Het sportieve uiterlijk vertaalt zich ook dankzij het gereduceerde gewicht en hertekend frame in speelse en lichtvoetige rijeigenschappen.

Ook aan kruissnelheden op de autobaan en ondanks stevige zijwind blijft hij stabiel als een trein. Naast het nieuwe frame is natuurlijk de elektronische DSA mede verantwoordelijk. Deze past automatisch demping en veerstijfheid afhankelijk van de rijmodi en de belading aan. Naar mijn smaak echter blijft de vering zelfs in de zachtste instelling nog steeds te hard, zeker op gehavende kleine baantjes. Ik rijd nog met een GSA 1200 luchtgekoeld, en die kan je over de weg laten wiegen met de ESA manueel op zijn zachtst ingesteld.             

Wat betreft de ergonomie was voor mij met mijn 1.87 m met het zadel in de hoogste stand de zithouding toch nog sportiever dan ik gewend ben. Voetjes meer naar achter en knieën meer gebogen, terwijl ook bovenlichaam meer naar voor. Ben gewend aan verhoogd extra gepolsterd zadel, 8 cm stuurverhoging en 2,5 cm lagere voetsteunen. Naar ik in de pers lees opties die bij de 1300 leverbaar zouden zijn maar niet op mijn testmoto. Kwaliteit van het zadel is wel stukken beter dan standaard op de 1200 luchtgekoeld. Adaptieve hoogteregeling was  niet aanwezig . 
 
Het GSM vak met USB poort is naast het DIN stopcontact erg handig. Mijn testmodel was een triple black met continu variabele kunststof zijkoffers met centrale vergrendeling. Niet mijn voorkeur. Door hun onregelmatige vorm, regelmechanisme en vergrendeling sloeg de beschikbare binnenruimte tegen. Ik kan mij niet voorstellen dat ze zestien jaar probleemloos zullen overleven zoals mijn aluminium koffers. 


Het kloppende hart is natuurlijk de 145 pk en 149 Nm beresterke boxer, die in alle omstandigheden comfortabel rijden en hernemen toelaat. Ook de boterzachte versnellingsbak met quick shift draagt zijn steentje bij. 

De verschillende rijmodi heb ik geprobeerd, maar niet echt iets van gemerkt. Heb bij deze korte kennismaking als amateur immers nooit extremen opgezocht of grenzen afgetast, noch onverhard enduro gereden.

Geavanceerde electronica maakt het plaatje helemaal af. Riding Assistance met gebruiksvriendelijke  Adaptive Cruise Control, Front Collision Warning obstakelwaarschuwing en SWW veilige rijstrookbewaking. Ook Hill Start Control ontdekte  ik, toen ik er niet meer in slaagde mij met draaiende motor achteruit van mijn oprit te laten bollen.


Toch nog een opmerking over de knoppenwinkel. Op mijn 2008 GSA waren de knoppen voor richtingaanwijzer duimgrote toetsen, drieledig links rechts en uit.  Nu wordt alles bediend met een minimalistisch knopje waar ik met mijn gehandschoende duim altijd moest naar zoeken, nooit overtuigd of ik het geactiveerd had of niet. 

Waar vroeger elke functie ( handvatverwarming,ABS, ESA, ASC,verstralers) een aparte knop had, moet nu alles via menu’s bediend worden. Op het linkerhandvat staat een verzameling knoppen; een drukknop, twee tuimeltoetsen en een vierdirectioneel multi-controllerwiel. Al deze knoppen bieden in verschillende volgorde oneindige combinatiemogelijkheden die je door een keuzemenu op je TFT display zouden moeten loodsen. Om niet te verongelukken was ik dus telkens genoodzaakt mij met de online gedownloade handleiding aan de kant te stationeren om een of ander menu te zoeken en te activeren naar verlangd niveau. En wil je naast verwarming ook je ruit verzetten, dan moet je het menu verlaten en opnieuw beginnen zoeken. Zal ongetwijfeld nog wel wennen en vlotter gaan, maar toch; waarom zo ingewikkeld als het eenvoudig kan? 


BMW is erin geslaagd om met de 1300 GS een volledig nieuwe motor te creëren, die vertrekkend van de vertrouwde boxer toch geen vergelijk meer heeft met zijn voorganger, die op elk vlak wordt overklast. 

Eerlijkheidshalve moet ik erop wijzen dat ik de nieuwe GS vergelijk met een oude GSA. Afwachten wat de 21 kg zwaardere 1300 GSA aan rijplezier gaat inboeten. 


Jan Van de Walle


Avatar
Negeren