Welkom!

Deze community is voor BMW rijders(ters) & enthousiasten van onze BMW producten en diensten. 
Discussieer, plan, nodig uit, ....en deel je passie voor BMW en je motorbeleving.  

Je moet geregistreerd zijn om te kunnen communiceren met de community.
Deze vraag is gerapporteerd
525 Weergaven

GS Coördinator gaat vreemd !!!!

Vrijdag 1 september 2023: terwijl ik in de gietende regen dochterlief naar haar eerste schooldag breng is de zin om zoals afgesproken straks bij BMW Meeusen motoren Kempen zo’n brandnieuwe R18 Roctane te gaan ophalen om er eens een weekendje kennis mee te maken al helemaal verdwenen.  Niet alleen omwille van het poetswerk achteraf waar ik me al iets kan bij voorstellen (een mens geeft zo een geleend materiaal toch altijd graag netjes af nietwaar), maar ook omdat de idee van zo rondhotsen op een dikke cruiser toch niet bepaald past bij plensbuien en wateroverlast. 

Maar goed, de afspraak was nu eenmaal gemaakt en zo sta ik dan wat later toch oog in oog met “the beast”. 



Photo: Noël Engelen @ Arvid Capiot 

Wat een strak gelijnde machine is dit! In deze kleur met de bijhorende koffers en de donkere uitlaatpijpen is dit het tegenovergestelde van een “kermismachine”, niks geen bling-bling maar toch een aandachtstrekker eerste klasse. Alles eraan straalt kwaliteit en degelijkheid uit, de chaotische vormgeving van een GS met allerhande materialen, plastics, uitsteeksels staat hier in schril contrast mee (Ik vind dat eindresultaat van mijn GS op zijn eigen manier ook zeer mooi hoor). 

Rijden dan maar… Aan de eerste rotonde lijkt het alsof de R18 iets anders van plan is dan ikzelf.  De andere wielgeometrie en het apehanger stuur moet je natuurlijk wat gewoon worden. Aan de eerste verkeerslichten voel ik in mijn heupen een eerste essentieel verschil met mijn GS: als je stilstaat zit je natuurlijk heel laag bij de grond, enige souplesse of wederom gewenning is hier zeker vereist! 

Zaterdag 2 september: Dochter Caithlin is kandidaat om de kwaliteiten van de R18 als duozit even te testen. Na een fijn tochtje door landelijke wegeltjes is haar verdict duidelijk: “Met die GS rijd je nooit zo rustig papa en word ik altijd heen en weer gesleurd, hier zit ik veel fijner op”. Jaja, zo fijn dat ze het laatste stukje even helemaal ingedommeld was… 

Zondag 3 september: De zon schijnt, prima dagje dus om het nuttige aan het aangename te koppelen en wat clubzaken te regelen en wat kilometers af te leggen op de R18. 

Eerst naar onze penningmeester Luc die zowat in de schaduw van het Atomium woont. Ideaal fotomomentje, en het moet gezegd, de Roctane trekt alle blikken naar zich toe, een pasgetrouwde bruidegom verliest er bijna zijn hoogzwangere vrouw voor uit het oog, en een groepje brommerjongens uit Willebroek dromen van wie weet, en later, en ooit… 

We rijden samen door naar het clublokaal in Lede, op de E40 blijkt dat Luc met zijn GS aan 120km/u net iets te snel rijdt om comfortabel te kunnen meecruisen op de Roctane, 100 à 110 zou ideaal zijn denk ik. 

Op secundaire banen met 50 en 70 borden bedenk ik hoe relax ik eigenlijk met deze motor onderweg ben, nergens voel ik de behoefte om sneller te gaan, en op deze manier begint deze machine me heel erg te bevallen. 

Het schakelen dan: Michiel van BMW Meeusen had me gezegd dat ik dat schakelen met de hak na een kwartiertje wel zou gewoon zijn, en da’s helemaal waar, de versnellingsbak zelf werkt boterzacht, het enige wat ik mis van de GS is de quickshifter, want dat is toch wel een luxe. 

Het bochten nemen verloopt veel vlotter dan je als buitenstaander zou verwachten. Tijdens het hele weekend zal ik welgeteld één keer met de onderkant van de voetsteunen aan het asfalt geschraapt hebben, en nadien weet je instinctief, oké zover mag ik dus gaan en niet verder.  


Maandag 4 september: 

Bij Meeusen zijn ze redelijk benieuwd wat ik nu als overtuigd GS-er van dit cruiser-avontuurtje heb gevonden. Het dient gezegd, vooraf en enkel afgaand op foto’s en er eens gaan opzitten in de showroom had ik er absoluut geen goed oog in, en nu, 3 dagen later moet ik toegeven dat BMW met deze Roctane een heel fijne machine heeft afgeleverd die in zijn genre de concurrenten van Indian en Harley moeiteloos overklast. Hij mengt de “Easy Rider” sfeer met een strak chassis, het betere weggedrag, goeie vering en remmen en vormt dus een zeer aanlokkelijk alternatief voor wie uit is op zo een iconische cruiser. Zie ik mezelf er mijn GS voor verlaten? Nooit ofte nimmer, daarvoor hou ik veel te veel van het leven on & off the road met mijn no-nonsense avonturenfiets. Het fijne is dat BMW tegenwoordig van alle markten thuis is, en dat kan voor wie de juiste keuzes maakt alleen maar tevreden gezichten opleveren. Als ik dus iets moet delen na dit “eenmalige slippertje”: vraag proefritten aan beste vrienden, boek ze via de Ride & Test Days of regel het via een dealer, enkel zo kan je echt ondervinden wat bij je past en waar je hopelijk vele jaren ongestoord rijplezier mee zal beleven. 

PS: Huiswaarts met de GS: vreemd hoe alles opeens “anders” aanvoelt. Wie af en toe al eens met een vervangmotor onderweg is zal het gevoel ongetwijfeld herkennen, hoe snel een mens zich aanpast aan een andere machine. Tegen dat ik aan mijn oprit ben voel ik me weer helemaal “thuis” in het zadel… 

PS2: Omdat crossen en cruisen echt niet twee strikt gescheiden werelden moeten zijn zou het wel eens kunnen dat we op het komende Internationaal GS-Paastreffen 2024 uitpakken met een fijne mix, wordt vervolgd… 

Met dank aan BMW Meeusen motoren Kempen voor het ter beschikking stellen van de Roctane. 

Tekst & foto’s: Luc De Wolf & Marc Thone



Avatar
Negeren